Jangan Makan Ini Selepas Makan Ketam!!

Semua pasti tahu daging ketam yang enak, selain lembut, ketam kaya dengan gizi. Kandungan protein di dalamnya lebih banyak dibanding daging ikan. Contohnya seperti kalsium, zat fosforus (P), zat besi dan vitamin A. Ketam juga mengandungi asid glutamat, asid amino dan zat asid lain yang diperlukan oleh tubuh manusia.


Namun, perlu diingat meskipun ketam banyak manfaat bagi tubuh, masih ada pantang larangannya, dan ketam biasanya tidak boleh disatukan begitu saja dengan jenis makanan tertentu. Ada baiknya kita mengenali jenis makanan yang harus dihindari ketika sedang menyantap ketam. Mau tahu apa dia? inilah dia jenis makanan tersebut:



1. BUAH KESEMEK (PERSIMMON)

Setiap tahun semasa musim menuai ketam, bersamaan pula musim menuai buah kesemak. Walaupun musim menuai yang sama, namun mereka bermusuhan semasa dihidangkan di meja makan. Daging ketam banyak mengandung protein, sedangkan buah kesemak mengandungi banyak asid tanat (asid yang dapat menghancurkan protein). Jika keduanya diambil serentak, asid tanat dalam buah kesemak akan membuat protein yang ada dalam daging ketam beku menggumpal, sehingga sukar untuk dicerna, dan apabila terlalu lama berada dalam usus, gumpalan itu akan meragi dan membusuk, sehingga menyebabkan rasa mual, muntah, sakit perut, cirit birit dan sebagainya.


2. TEH


Kebanyakan orang setelah makan ketam ada yang akan minum teh, mereka menyangka dapat membantu pencernaan. Akan tetapi ia hanya menyebabkan pencernaan terganggu. Minum teh semasa makan ketam akan mencairkan otot perut. Bukan saja mempengaruhi pencernaan dan daya serap, namun juga menurunkan fungsi pembasmi kuman dari dinding perut, sehingga bakteria dapat hidup bebas dalam perut. Selain itu air teh juga mengandungi asam tanat yang sama dengan buah kesemak, dan efeknya lebih kurang sama.



3. BUAH PEAR

Meskipun buah pear adalah ubat untuk mengurangkan kekeringan pada musim gugur, tetapi sewaktu memakan ketam sebaiknya diberi senggang waktu. Khususnya bagi penderita limpa perut lemah dingin harus lebih memperhatikan masalah ini. Hal ini demikian kerana buah pear adalah makanan yang bersifat dingin, makan bersama dengan ketam yang bersifat dingin , akan melukai limpa perut, mengakibatkan pencernaan terjejas. Dengan alasan yang sama, selepas makan ketam juga tidak sesuai segera minum air berais, makan aiskrim atau minuman dingin yang lain, kerana akan mengakibatkan cirit birit.



4. DAGING KAMBING
Daging kambing juga tidak baik dimakan beriring hidangan ketam. Hal ini kerana daging kambing bersifat panas, sedangkan daging kepiting bersifat dingin. Apabila diambil serentak, tidak saja akan mengurangi fungsi memperkuat dan menghangatkan dari daging kambing, bahkan juga akan mengganggu limpa perut. Dengan alasan yg sama, ketam juga tidak sesuai dimakan dengan ikan keli yang berfungsi memperkuat dan menghangatkan.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

lAtEsT CoMmEnT

Get widget here

GO BACK HOME...click here

dOwNlOaD MoViE,SoFtWaRe,trAiLer mOvIe TerKiNI DiSiNi!!

pOLLoWeRs gUa


ShoutMix chat widget