7 tokoh terkenal yang mempunyai fobia teraneh dan terunik di dunia.



Fobia merupakan ketakutan seseorang pada suatu hal yang seringnya bersifat tidak rasional. Seperti 7 tokoh terkenal berikut yang mempunyai fobia teraneh dan terunik di dunia.

1. Richard Nixon - Nosocomephobia (takut rumah sakit)



Presiden Amerika Syarikat ke-34 ini berpendapat bahawa setelah masuk ke hospital, tak akan keluar dalam keadaan hidup. Pada tahun 1974, ia menderita pembekuan darah dan menolak dibawa ke hospital kerana menerima saranan jika ia tidak pergi ke hospital ia akan mati.

2. Billy Bob Thornton - Panaphobia

Pelakon bekas suami Angelina Jolie yang juga seorang pengarah, pemuzik dan penulis ini juga mempunyai banyak ketakutan. Diantaranya ia menderita Chromophobia atau takut warna-warna cerah dan terakhir ia diketahui menderita coulrophobia atau takut badut.


3. Natalie Wood - Hydrophobia (takut air)


Bukan hanya kucing yang takut air, artis yang terkenal dgn film Miracle on 34th Street dan West Side Story ini sama seperti kucing, ia takut dengan air lebih-lebih di dalam air. Menurut khabar angin, fobia itu terjadi sewaktu ibunya menipunya untuk berdiri di atas sebuah jambatan untuk adegan dalam sebuah filem. Jambatan sengaja dibuat rapuh untuk Natalie tejatuh ke dalam air. Ironiknya, dia meninggal kerana tenggelm selepas jatuh dari kapal pesiaran pada suatu malam.

4. George Washington - Taphephobia (takut dikubur hidup-hidup)

Presiden pertama Amerika ini mempunyai ketakutan yang sangat serius pada pengebumian . Ia membuat kenyataan rasmi bahawa tubuhnya hanya boleh ditanam dua hari selepas kematiannya. Ia khuatir tubuhnya masih hidup saat ditanam.

5. Napoleon Bonaparte - Ailurophobia (takut kucing)

Fobia terhadap kucing memang sudah umum dan biasa diderita yang kebanyaan wanita. Anda pasti tidak percaya kalau Napoleon Bonaparte ternyata juga takut dengan kucing. Setiap melihat kucing, ia merasa panik. Ketakutan itu juga dialami oleh tokoh sejarah terkenal yang lain, seperti: Adolf Hitler, Benito Mussolini dan Julius Caesar.

6. Alfred Hitchock - Ovophobia (takut telur)

Alfred Hitchock, pengarah sekaligus prosedur yang memprodksi filem-filem seram ternyata punya fobia terhadap telur. Baginya telur adalah hal paing menjijikan . Bahkan ia juga takut bila di dekat telur. Mungkin dia tidak sedar dia juga seorang lelaki yg mmpunyai 'dua' biji telur di bdnnya

7. Woody Alian - Panaphobia (takut banyak hal)

Pelakon dan menulis berusia 74 tahun ini mempunyai fobia yang cukup banyak. Ia takut ketinggian, ruang tertutup, serangga, warna-warna yang cerah, binatang, lif, mentega kacang yang menempel di langit-langit mulutnya dan kebimbangan yang melebihi orang normal. Selain fobia tersebut, ia juga mempunyai keperluan yang sangat neurotik, seperti: memerlukan saluran air mandi yang ditempatkan di sudut, serta meminta pisang dipotong tujuh sebelum dimasukkan ke dalam bijirin setiap pagi.
sangat cerewet

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

lAtEsT CoMmEnT

Get widget here

GO BACK HOME...click here

dOwNlOaD MoViE,SoFtWaRe,trAiLer mOvIe TerKiNI DiSiNi!!

pOLLoWeRs gUa


ShoutMix chat widget