13 Fakta Tentang Tubuh Korang

1) Tubuh kita mampu menghasilkan aspirin sendiri


Makan buah-buahan dan sayur-sayuran dapat membantu tubuh manusia membina aspirin sendiri. Penemuan dari Jurnal Pertanian dan Kimia Makanan, kajian menunjukkan bahawa peserta yang menerima asid benzoic, zat daripada buah-buahan dan sayur-sayuran, boleh membuat asid salicylic mereka sendiri, komponen kunci yang memberikan aspirin sebagai anti-radang dan penghilang rasa sakit.

2) Mengambil tidur sejenak di tempat kerja adalah bagus

tidur sejenak 20 minit dapat meningkatkan kewaspadaan anda secara keseluruhan, meningkatkan mood anda, dan meningkatkan produktiviti. William Anthony, penulis The Art of Napping at Work (Larson Publications, 1999), mengatakan meningkatkan pasca-tidur siang boleh bertahan selama beberapa jam. Selain itu, jantung anda boleh mengambil faedah dari tidur siang. Dalam kajian selama enam tahun,untuk orang dewasa Greek, penyelidik mendapati bahawa lelaki yang mengambil tidur siang sekurang-kurangnya tiga kali seminggu mempunyai risiko 37 peratus lebih rendah daripada kematian berkaitan jantung.

3)Ejakulasi boleh menyebabkan lelaki untuk bersin
Beberapa orang mengalami rasa sakit, sakit kepala, atau bersin sebagai akibat dari ejakulasi. Kegiatan peningkatan dalam sistem saraf semasa orgasme merupakan berlakunya sakit kepala. Satu penjelasan yang mungkin untuk bersin adalah bahawa di dalam otak, titik saraf untuk orgasme adalah dekat dengan saraf menguap dan bersin.

4)Setiap orang mempunyai cap lidah (sama mcm cap jari) yang unik
Sama seperti cap jari. Lidah adalah organ yang unik kerana boleh dikeluarkan dari mulut untuk diperiksa, kerana terlindung dengan baik di mulut dan sukar untuk dipalsukan. Lidah juga menyajikan maklumat baik bentuk geometri dan fisiologi maklumat tekstur yang berpotensi dalam aplikasi pengesahan identiti.

5)Warna kulit berubah setiap masa
Seperti semua yang berkulit hitam (sesuai dengan kenyataan evolusi manusia pertama di Afrika). kulit putih adalah hasil dari manusia bergerak menjauh dari garis khatulistiwa. Selain itu kulit semua, tanpa pewarna, akan tampak bewarna putih krim. Yang berdekatan dengan permukaan pembuluh darah menjadi warna blush merah. Kemudian, sepia-toned melanin, diciptakan untuk bertindakbalas terhadap sinar ultraviolet, tampak hitam apabila dalam jumlah yang besar. Kesemua warna campuran dalam perkadaran yang berbeza untuk mencipta warna kulit dari semua bangsa di bumi.

6)Kaki adalah rumah segala tempat paling tebal di badan

Kulit pada telapak tangan dan telapak kaki adalah 4 mm tebal dan kulit paling tebal di tubuh manusia, bahagian tumit kaki menjadi bahagian paling tebal. Ini juga punya kelenjar peluh yang paling banyak daripada di daerah lain.

7)Apenndix bukanlah tidak berguna seperti yang anda fikir
Apendiks biasanya dikatakan sebagai sisa tidak berguna, tetapi sebenarnya mempunyai alasan untuk menjadi sebagai sebuah "rumah aman" bagi bakteria yang memberi faedah untuk hidup di usus manusia. Bakteria ini membantu pencernaan yang engelakkan serangan dierhea.

8)Tubuh lebih tinggi di pagi hari daripada di malam hari
Tubuh lebih tinggi di pagi hari daripada di malam hari. Anda mungkin mahu jadual untuk bermain bola keranjang di pagi hari. Itu kerana tubuh kita adalah rata-rata sekitar setengah inci lebih tinggi di pagi hari, untuk mendapat cecair dalam badan, yang diisi kembali ketika kita tidur. setelah hari berlalu, dan tubuh kita menjalani aktiviti, ceair badan akan keluar, sehingga tubuh menjadi rendah semula sedikit kepada yang asal.

9)Manusia adalah glow in the dark
Hal ini diungkapkan oleh kamera ultra-sensitif bahawa tubuh kita memancarkan sejumlah kecil cahaya yang terlalu lemah untuk mata manusia untuk dikesan. Gambar menarik dari "gemerlapan" tubuh manusia yang dikeluarkan oleh para saintis Jepun yang menangkap gambar yang pertama dari manusia "bioluminescence". Walaupun telah dikenali selama bertahun-tahun bahawa semua makhluk hidup menghasilkan sejumlah kecil cahaya sebagai hasil dari reaksi kimia dalam sel mereka, ini adalah cahaya pertama kali dihasilkan oleh manusia telah ditangkap pada kamera. Anehnya, daerah yang menghasilkan cahaya terang tidak sesuai dengan kawasan terang pada gambar terma tubuh para sukarelawan


10)Perut menghasilkan lapisan baru setiap 3 hari untuk mengelakkan tercerna dengan asid sendiri
Ada satu cecair berbahaya dimana pihak keselamatan lapangan terbang tak boleh merampas dari anda: berada didalam usus anda. Sel-sel perut anda mengeluarkan asid hidroklorik, bersifat mengkakis dan digunakan untuk merawat logam di dunia industri. Ianya dapat melenturkan besi, tetapi lapisan mukosa dinding perut dapat mengawal cecair beracun dengan selamat dalam sistem pencernaan, meleburkan makan tengahhari anda tetapi tidak perut sendiri

11)Kedudukan tubuh mempengaruhi memori anda
Tidak dapat mengingat hari ulang tahun anda? Cuba ingat semula dengan melutut. Kenangan disimpan dalam pancaindera kita. Sebuah aroma atau suara dapat memngingatkan masa kanak-kanak seseorang. Ianya kesinambungan yg jelas(sebuah basikal membuat anda ingat laluan yg biasa dilalui basikal tersebut) . Sebuah kajian baru-baru ini membantu menyelesaikan beberapa persoalan ini. Sebuah artikel dalam edisi Januari 2007 laporan Cognition bahawa episod daripada kisah silam , dapat diingat dengan lebih cepat dan lebih baik di dalam posisi tubuh yg sama pada hari berkenaan.

12)Rata-rata orang membuang angin 14 kali setiap hari
Jikalau anda terlalu ego untuk buang angin perut anta(kentut), kenyataannya adalah bahawa hampir setiap orang akan kentut sekurang-kurangnya beberapa kali sehari. Pencernaan menyebabkan tubuh melepaskan gas yang boleh menyakitkan jika tersimpan didalam perut dan tidak dikeluarkan.

13)orgasme mencegah lelaki dari kanser prostat
Dua kajian besar, dilaporkan pada tahun 2003 dan 2004, mendapati bahawa laki-laki lingkungan umur 20 yang telah sekurang-kurangnya empat orgasme seminggu sepanjang usia 20-an, 30-an dan 40-an mempunyai penurunan risiko kanser prostat sebanyak satu pertiga. Beberapa penyelidik mengatakan bahawa ejakulasi mungkin mencuci prostat

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

lAtEsT CoMmEnT

Get widget here

GO BACK HOME...click here

dOwNlOaD MoViE,SoFtWaRe,trAiLer mOvIe TerKiNI DiSiNi!!

pOLLoWeRs gUa


ShoutMix chat widget