MALAYSIA patut guna..



Masalah utama hidup di zaman moden ialah kebanyakkan makanan yang kita beli tidak lagi segar. Masa aku duduk kampung dulu kalau beli daging lembu boleh gerenti daging fresh baru sembelih. Aku honestly dah tak tah bezakan daging fresh dengan tak fresh. Mak aku ada cakap kalau ikan tengok kat mata. Kalau daging lembu tengok pada "marblisation" lemak pada daging. How about you guys? All in all aku rasa ada pelbagai tips yang aku pernah dengar dan tak semuanya tepat dalam mengesahkan kesegaran daging yang dibeli

Oleh sebab itulah To Genkyo, sebuah firma rekaan industri dari Jepun mengemukakan konsep label tandaharga seperti dibawah.




Label berbentuk hourglass ini berubah warna mengikut kandungan ammonia yang dirembeskan oleh daging. Daging yang tidak segar akan mula mereput dan menghasilkan ammonia. Lebih banyak ammonia dilepaskan semakin biru warna label pada produk yang dijual. Bila pelekat menjadi biru sepenuhnya barcode pada label tidak boleh lagi dibaca sekaligus menghalangnya dari dijual.



Ianya konsep yang simple tetapi awesome! Aku rasa kaedah warna label tandaharga ini lebih efektif dari kaedah cucuk daging yang aku gunakan sekarang! LOL

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

lAtEsT CoMmEnT

Get widget here

GO BACK HOME...click here

dOwNlOaD MoViE,SoFtWaRe,trAiLer mOvIe TerKiNI DiSiNi!!

pOLLoWeRs gUa


ShoutMix chat widget